lørdag 23. februar 2013

Änglavakt

Norskt matutbud
Mumin vilar inför anmarschen 
Fina vyer
Mera fina vyer
Mäktiga Stetind
Laddar med fika innan anmarschen
Micke kämpar på
Och jag...
Fin fjord nedanför
Micke skriver dagbok
Jag var uppe tidigt och hämtade bröd och frallor som vi beställt av vår egen bagare. Sen åt vi snabb frukost, kokade vatten och packade det sista. Vi kom iväg vid 8, handlade lite i Narvik, blev stoppade av polisen men det vara bara rutinkontroll sen körde vi vidare mot Stetind. Tog en snabb fika innan vi axlade de tunga ryggsäckarna och gick uppåt. Det tog längre tid än vi tänkt nämligen 7 timmar och det var riktigt jobbigt de sista timmarna upp genom skogen, med stenblock och bitvis snö som man sjönk igenom. Vi skulle upp på en liten platå men var helt slut så vi tältade nedanför men vi fick gräva en del för att det inte skulle luta så mycket och sen sätta i snöpinnarna vilket tog nästan 45 minuter. Det var underbart att krypa ner i sovsäcken, dra igång köket och laga mat.

Vi hade ställt klockan på 01 så det blev inte så mycket sömn. Det blåste som satan och det var noll sikt så vi bestämde oss för att inte fortsätta. Försökte sova lite till men vi oroade oss lite för att tältet skulle rasa. Men träpinnarna som vi grävt ner satt bra. Vi packade ihop och gick neråt kl 04.45 och klockan 6 gick det en lavin däruppe. Det lät kusligt. Klockan 7 var vi nere vid bilen igen och körde till Narvik. Handlade och tankade bilen sen körde vi hem till Björkliden. Lämnade av all packning i stugan sen körde vi till Abisko och hämtade ut mitt vin, samtidigt som vi kollade på isen i Abisko canyon och Kurvan. Jag tog en dusch sen lagade vi utflyttningsmiddag! Sen somnade jag och det tog jättelång tid innan jag orkade sätta mig upp och än mindre packa. Jag var så TRÖTT och hade absolut ingen energi kvar. Men Micke satte på musik och till slut kom jag igång med packningen sen körde vi ner med allt till hus nr 9 och rum 3. Det såg inte jättemysigt ut men jag får piffa till det på nåt vis. Måste verkligen sova nu. Bilder kommer sen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar